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Wir heissen euch hoffen

“Next Generation” Diplomausstellung Bachelor und Master des Institut Kunst HGK FHNW in Basel

Kuratiert von Carolyn Christov Bakargiev und Chus Martínez

Kunsthaus Baselland,  27. August – 3. September 2017

 

 

Mit Markus Aebersold, David Berwerger, Manuela Cossalter, Johannes Adrian Eiserlo, Kaja Eng, Adrian Falkner, Othmar Farré, Manuel Guldimann, Chris Handberg, Robert Ireland, Tamara Janes, Aida Kidane, Eunji Kim, Lucie Kunz, Melanie Kuratli, Daniel Kurth, Jérome Leuba, Raphael Loosli, Robin Michel, Laura Mietrup, Katrin Niedermeier, Tobias Nussbaumer, Philémon Otth, Gil Pellaton, Mathis Pfäffli, Raphael Reichert, Njomza Sadikaj, Jelena Savic, Anna Shirin Schneider, Manuel Schneider, Aline Stalder, Aysa Stettler, Inka ter Haar, Florian Thate, Ambra Viviani, Tanja Weidmann, Arnaud Wohlhauser, Simon Wyss.

 

(English below) 

 

Der Titel dieser Ausstellung ist die letzte Zeile von Johann Wolfgang von Goethes vermutlich um 1815 verfassten Gedicht „Symbolum“: Wir heissen euch hoffen. Sein Titel „Symbolum“ nimmt einen neuen und heute eher traurigen Beiklang an. Goethe – wie auch Schelling und Coleridge – trennen strikt zwischen Allegorie und Symbol. Während innerhalb der allegorischen Sprache ein Bild klar von seiner Vorstellung unterschieden werden kann, hat in der symbolischen Sprache das eine grundlegenden Anteil am anderen. Jener Ansatz im 18. Jahrhundert, Bilder und Begriffe miteinander zu verschmelzen, spiegelt den Versuch der Zeit nach der Aufklärung, organisches Leben in eine Welt einzuträufeln, in der nach rein abstrakten und mechanischen Prinzipien bewertet wird. Tatsächlich, wenn es etwas Wichtiges gibt, dessen sich die Romantiker bewusst waren, dann ist es das Bedürfnis nach „Neuen Mythologien“ – und deshalb ein Beharren auf Symbolen.

 

Übersättigt von Bildern und in Angst vor Symbolen, die ein neues, gefährliches Leben in den Händen von totalitaristischen Köpfen, Fundamentalisten und libertären Unternehmern führen könnten, fällt es schwer einzusehen, dass Kunst ein Gebiet ist, auf dem das Leben und seine Symbole besser verhandelt werden können. Und aus diesem Grund ist sicherlich eine Übung wie diese hier – die gemeinsame Diplomausstellung von vierzehn Bachelor- und vierundzwanzig Masterstudierenden – von entscheidender Bedeutung. Ein Studienabschluss wird vollzogen, weil er eine wichtige Symbolik mit sich bringt: Es ist eine einzigartige Einladung anhand konkreter Gesten oder der Anlass nachzudenken, was es bedeutet einen Raum des Übergangs zu durchwandern, jene Passage vom Sein als Kunststudent_in hin zum Sein als Künstler_in. Nach dieser Ausstellung wird die Vorstellung Künstler_in zu sein konkret werden, nicht nur für sie selbst gegenwärtig, sondern ebenso für alle anderen. In diesem Sinne ist das, was wir sehen werden, keine rein pragmatische Präsentation der Resultate von zwei oder drei Jahren Erforschung dessen, was die Praxis der Kunst sein kann – jedenfalls nicht nur das. Was diese Ausstellung verkörpert, ist die sinnliche Umgebung, in der wir alle diese Individuen als Künstler_innen begrüssen. Es ist das, was wir Hoffnung nennen, jene Möglichkeiten, die Kunst und Künstler_innen unaufhörlich produzieren, um uns beim Prozess einer aktiven Teilnahme am Leben zu helfen. Was könnte das sein? Wie kann ein Werk oder einige oder viele Werke solch eine Kraft übertragen? Sind die Gebiete des Tastbaren, des Sichtbaren, des Hörbaren, des Schmeckens noch wichtig? Ist das Leben nicht bereits so sehr durch Normen und Zwänge beeinträchtig, dass wenig zu hoffen bleibt –außer auf ein Dasein, in dem wir wenigstens fähig sind, die eigenen Sorgen mit einer gewissen Würde zu ertragen?

 

Es stimmt, dass die Freiräume eingeschränkt sind und wir leben eine prekäre Existenz, in der es an Vorhersehbarkeiten und Jobsicherheiten mangelt. Materielle und geistige Fürsorge sind im wohlhabenden Norden und Westen zwar gegeben, doch das ohne ein Ideal, ohne eine Vorstellung dessen, was die ärmsten Menschen unter uns hier erwartet. Und somit ist eine Welt, die sich der Imagination einer Zweckbestimmung des Sinnlichen widmet – die uns hilft, wenigstens ein mentales Bild einer anderen Realität und eine wirkliche, sinnliche Erfahrung der Hoffnung zu erwerben – dringlicher denn je. Die Kunst und die Künstler_innen nähern sich an und überschreiten die pragmatische Wahrnehmung der Welt, sie verwandeln gewöhnliche Gedanken und Anliegen in das Verlangen nach anderen Formen der Intensität. Und durch die Lebendigkeit dieser Hoffnung bleiben wir fähig, uns zu erholen und zu erkennen, dass etwas getan werden muss und dass dessen Keime in Kunst und Kultur ruhen.

 

 

–––

 

 

The title of this exhibition is the last line of Johann Wolfgang Goethe’s poem “Symbolum,” an undated text written approximately in 1815: Wir heissen Euch hoffen (We invite you to hope). “Symbolum” as a title takes on a new and probably sad connotation today. For Goethe—and Schelling and Coleridge—there is a sharp distinction to be made between allegory and symbol. While in allegorical writing an image is separable from an idea, in symbolic writing the one inherently participates in the other. This eighteenth-century attempt to fuse image and idea reflects the post-Enlightenment problem of instilling organic life into a world analyzed according to abstract and mechanical principles. Indeed, if there’s something important that the Romantics were very aware of it is the need for “new mythologies,” and therefore an insistence on symbols.

 

Tired of images and afraid of symbols that might have a new and dangerous life in the hands of totalitarian minds, fundamentalists, and corporate libertarians, it is difficult to see that art is a field where life and its symbols can be better discussed. And it is probably for this reason that exercises such as this one here—the graduate exhibition of fourteen bachelor students and twenty-four master students—are of crucial importance. Graduation happens because it carries a very important symbolic meaning: it is a rare invitation through a concrete gesture or object to think about the importance of inhabiting a space of passage, the passage from being an art student to being an artist. After this exhibition, the imagination of being an artist turns concrete, present not only for oneself but for all others as well. In that sense, what you are going to see is not a pragmatic presentation of the results of some two or three years of investigation on what the practice of art may be, or at least not only that. What this exhibition embodies is the sensual environment where we all welcome these individuals as artists. This is what we call hope, the possibilities art and artists are unceasingly producing to carry us through the process of being an active participant in life. What could this be? How can a work or some or many convey such a force? Are the realms of the tactile, the visible, the audible, the tastable still so important today? Is life not so limited by norms and constraints that there is so little to hope for except an existence where one can at least be able to deal with one’s troubles with a certain grace?

 

It is true that spaces of freedom are constrained, and we live a precarious existence that lacks predictability and job security. Material or psychological welfare is installed in the wealthy North and West with no imagination of what the poorest people here can expect, not even as an ideal. And so a world devoted to imagining the purposes of the sensual—helping us to acquire at least a mental image of a different reality and an actual sensory experience of hope—is more urgent than ever. Art and artists approximate and exceed the pragmatic sense of the world; they turn general ideas and concerns into desires for another type of intensity. And it is by means of the vividness of this hope that we remain capable of recovering, of recognizing that there is something to be done and its seeds are in art and culture.

 

 

“We invite you to hope”, Vernissage, Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, Vernissage, Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Manuel Schneider), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Manuel Schneider), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Anna Shirin Schneider), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Anna Shirin Schneider), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Tobias Nussbaumer), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Tobias Nussbaumer), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Ambra Viviani), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Ambra Viviani), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Lucie Kunz), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Lucie Kunz), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Njomza Sadikaj), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Njomza Sadikaj), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Florian Thate), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Florian Thate), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Aline Stalder), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Aline Stalder), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Arnaud Wohlhauser, Philémon Otth, Daniel Kurth), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Arnaud Wohlhauser, Philémon Otth, Daniel Kurth), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Gil Pellaton, Arnaud Wohlhauser), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Gil Pellaton, Arnaud Wohlhauser), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Laura Mietrup, David Berweger, Aida Kidane, Raphael Reichert), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Laura Mietrup, David Berweger, Aida Kidane, Raphael Reichert), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Aysa Stettler), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Aysa Stettler), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Tanja Weidmann), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Tanja Weidmann), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Inka ter Haar), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Inka ter Haar), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Manuel Guldimann), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Manuel Guldimann), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Aida Kidane), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Aida Kidane), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Mathis Pfäffli), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Mathis Pfäffli), Kunsthaus Baselland, 2017

 

“We invite you to hope”, installation view (Tamara Janes), Kunsthaus Baselland, 2017
“We invite you to hope”, installation view (Tamara Janes), Kunsthaus Baselland, 2017

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