• Eduardo Navarro

  • Julieta Aranda

  • Claudia Comte

  • Teresa Solar

  • Markus Reymann

  • Claudia Comte

  • Eduardo Navarro

  • Symposium On Ocean Intelligence

Art Is Ocean

Seminare, öffentliche Vorträge, Symposien

In Nachfolge unseres Programms Art Is Science haben wir im Frühjahr 2018 eine neue Reihe von Seminaren, öffentlichen Vorträgen und Symposien gestartet, die sich dem Thema Ozeane widmet. Diese Serie führt das wachsende Interesse an Forschung, Erfahrung und an der Art und Weise, wie Künstler und Künstlerinnen die Natur und jene Disziplinen erforschen, die sie traditionell studieren, weiter. Sie initiiert auch unsere Zusammenarbeit mit der TBA21-Academy, einer Stiftung, die sich zum Ziel gesetzt hat, Künstler und Künstlerinnen und Wissenschaftler und Wissenschaftlerinnen die Möglichkeit zu geben, neue Arten des Denkens von den Meeren zu entwickeln, sowie einen Raum innerhalb von Bildung und Kunst zu schaffen, um entscheidende Fragen über die Zukunft des Lebens anzugehen.

Es wäre falsch zu denken, dass, wenn man «Ozean» sagt, damit ein «Subjekt» gemeint ist. Man sollte viel radikaler sein und wissen, dass «Ozean» heute «Kunst» bedeutet. Kunst ohne die Last des institutionellen Lebens, ohne die ideologischen Wandlungen von Kulturpolitik, Kunst als eine Praxis, die zu den Künstlern und Künstlerinnen gehört und gehören sollte, Kunst, die sich der Dringlichkeit einer Zusammenkunft mit all denen stellt, die für das Leben Sorgen tragen. Mit anderen Worten: «Ozean» bedeutet, den historischen Begriff der Avantgarde durch einen Code zu ersetzen, der nicht durch die Form und die Erfindung neuer Gesten bestimmt wird, sondern durch eine Erforschung der Substanz des Lebens, und diesen als Auftrag der Kunst identifiziert.

Das würde bedeuten, dass alle Künstler und Künstlerinnen, die sich unmittelbar für das Leben unter Wasser und in der Natur, für neue Formen der Wahrnehmung auf der Grundlage nicht-menschlicher Perspektiven usw. interessieren, natürlich «in» sind. Aber es bedeutet auch, dass all jene, die nicht gleich daran interessiert sind, in solchen Begriffen zu denken – welche die Intelligenz der Kunst nicht als ein radikales Interesse am Leben identifizieren – noch wichtiger sind als diejenigen, die es bereits tun. Denken wir an die gegenwärtige Situation und an die Beschaffenheit der Kunstwelt, an die Verarmung einer Sprache, geerbt von linken und liberalen sozialen Visionen der Vergangenheit, und an die Unmöglichkeit, diese Träume unter den gleichen Voraussetzungen, unter einem spätkapitalistischen Wirtschaftssystem neu zu erfinden. Denken wir über die Notwendigkeit eines neuen Sensoriums nach, um neue Begriffe zu erfinden, neue Sätze zu bilden, eine neue Idee von Gleichheit und sozialer Gerechtigkeit anzunehmen. Wenn wir so denken, können wir sehen, dass «Ozean» zu sagen bedeutet, von einer Erweiterung der Museen, des öffentlichen Raums zu sprechen. Wir sehen, dass der Ozean eine Quelle ist, die unsere Sinne neu programmiert und ein Potenzial für eine Transformation mit sich bringt, welche die Zukunft der Architektur, der Kommunikation, der Geschlechterbeziehungen, der Wirtschaft, der Kunst beeinflussen kann.

NEW

THE WAVES OF THE OH!S
AND THE AH!S

The Current II led by Chus Martínez

24 – 27 September 2018, Summer School #1
28 – 29 September 2018, Convening #1
Chiesa di San Lorenzo, Venice, Italy

TBA21–Academy, in collaboration with the Art Institute HGK FHNW, presents two days of performances and lectures curated by Chus Martínez, expedition leader of the second cycle of The Current; the first of three annual Convenings exploring the theme Spheric Ocean.

With Diva Amon, Julieta Aranda, Cecilia Bengolea, Claudia Comte, Francesca von Habsburg, Marah Hardt, Donna Kukama, Chus Martínez, Eduardo Navarro, Ingo Niermann, Markus Reymann, Mathilde Rosier, Georgia Sagri, Christina Tony.

Participants to the Summer School #1 from the Art Institute include: Nora Berman, Anastassia Chaguidouline, Anna Diehl, Michael Etzensperger, Martina Henzi, Christopher Hunter, Jain Nikhil, Danielle Küchler, Till Langschied, Kaspar Ludwig, Simone Steinegger, and Jan van Oordt. Raffaella Naldi Rossano, and Luca di Bernardo from Fondazione Morra, Napoli, as well as Claudia Cisnero, Circe Irasema, and Berenice Olmedo from Fundación Alumnos47, México DF. The summer school is mentored by Ingo Niermann, Mathilde Rossier and Georgia Sagri, with the special participation of Dayne Buddo and Joan Jonas.

TBA21–Academy leads artists, scientists, and thought-leaders on expeditions of collaborative discovery. Founded by Francesca von Habsburg and led by Director Markus Reymann, the Academy is dedicated to fostering a deeper understanding of the ocean through the lens of art and to engendering creative solutions to its most pressing issues. TBA21–Academy commissions interdis- ciplinary research that catalyses engagement, stimulates new knowledge, and inspires artistic production. Established in 2011, the nonprofit’s programme is informed by a belief in the power of exchange between disciplines and in the ability of the arts as a vessel for communication, change, and action.

Commissioned and produced by TBA21–Academy
with the support of Art Institute, FHNW Academy of Art and Design, Basel

→ Free admission by registration only: academy.tba21.org
→ Download flyer The Waves of the Oh!s and the Ah!s

SPHERIC OCEAN

The Current II led by Chus Martínez for TBA21–Academy

An expedition to North Islands, New Zealand
academy.tba21.org/sphericocean
9 – 24 March, 2018

With Julieta Aranda, Claudia Comte, Francesca von Habsburg, Eduardo Navarro, Ingo Niermann, Markus Reymann, Albert Serra, Teresa Solar

I decided to name this three-year cycle on artistic intelligence, philosophy, science and nature the Spheric Ocean. The Ocean is spherical because it is not beside the earth nor below it, but all around it. Its form is not what our eyes see, or not only. Its reality cannot be separated nor told apart from anything else on the lived earth, and therefore it poses a demand on us: the need for a philosophy to help us exercise the Ocean. It is difficult to describe what we are aiming for. I would say we are aiming for a philosophy more than anything else. It would be wrong to think that when one says «Ocean», one is naming a «subject». One could be as radical as stating that to say «Ocean» is, today, to say «art». Art without the burden of institutional life, without the ideological twists of cultural politics, art as a practice that belongs and should belong to the artists, art facing the urgency of socializing with all those that care about life. Or, in other words, to say «Ocean» is to replace the historical notion of the avant-garde with a code that is not determined by form and the invention of new gestures, but by an investigation of the substance of life, identifying this as the mission of art.

ON OCEAN INTELLIGENCE

Master Symposium in collaboration with TBA21–Academy

12 April 2018, Symposium (Open to the public)
13 April 2018, Workshop (Only for master students)

With Julieta Aranda, Fernando García-Dory, Francesca von Habsburg, Ingo Niermann, Chus Martínez, Markus Reymann, Teresa Solar

The new interest in nature is not naming a new trend, but the necessity to expand our public space inhabiting it, not only with the institutionalized presence of art and culture, but with questions that represent a transformation on the way we think about the role of art and artists in the invention of a new ground to sense the future. Nature, and so the Oceans, name a complete revolution in the way we sense, in the way we relate organic and non-organic life, in the way we understand gender, generative life, power and life. 
 
The first day of the symposium will be dedicated to sharing the context and the experience of «To Find the Vegan Lion», TBA21–Academy’s first The Current expedition under the leadership of Chus Martínez that took place March 9 – 24 in New Zealand. Francesca von Habsburg, founder of TBA21 and Markus Reymann, director of TBA21–Academy will introduce the program they initiated almost a decade ago on the relationship of art and artists with the understanding of the Oceans. The participants of this first expedition were: Julieta Aranda, Claudia Comte, Francesca von Habsburg, Eduardo Navarro, Ingo Niermann, Markus Reymann, Albert Serra, Teresa Solar and Roman Bayarri as cameraman. Some of them will be present this day and will share their experiences but also discuss the general conditions of a program aimed at creating a different relation with scientists, with the environment and the role art and artists play in expanding traditional notions of experience.